πηγή
Ήδη στα όρια του Νομού Φθιώτιδας λειτουργούν τα διόδια στην Τραγάνα και την Πελασγία, έτοιμα για λειτουργία είναι ο σταθμός της Αγίας Τριάδας, ενώ σύντομα θα κατασκευαστούν σταθμοί διοδίων στην περιοχή της Αρκίτσας και στο ύψος της Αγίας Παρασκευής Λαμίας. Κι όλα αυτά χωρίς να έχει ολοκληρωθεί το έργο του πετάλου του Μαλιακού, αλλά και ούτε ένα χιλιόμετρο του παράπλευρου οδικού δικτύου. Εκτός αυτών σε πολλά τμήματα του ήδη κατασκευασμένου οδοστρώματος γίνονται συχνά εργασίες συντήρησης, τη στιγμή μάλιστα που ο δρόμος έχει παραδοθεί μόλις πριν από δύο χρόνια!
Για το αν υφίσταται θέμα νομιμότητας από πλευράς οδηγών όταν περνούν τα διόδια δίχως να καταβάλουν το αντίτιμο μιλήσαμε με τον ποινικολόγο κ. Γιώργο Δούμα.
Κε Δούμα εκτός των διοδίων, στην καθημερινότητά μας πλέον εισέρχονται οι λέξεις νόμιμο και παράνομο. Τελικά τι ισχύει νομικά με τη καταβολή του αντιτίμου των διοδίων;
Καταρχήν θέλω να τονίσω ιδιαιτέρως ότι αποφασίσαμε να δράσουμε κατόπιν εορτής διότι τελούσε εις γνώση πάντων η εγκατάσταση της εταιρείας εις το σημείο εκείνο, προκειμένου να λειτουργήσουν τα διόδια. Δυστυχώς υπήρξε απραξία.
Απραξία μόνο από τους κατοίκους;
Όταν μιλώ περί απραξίας γενικεύω τον όρο, άπαντες. Από τους διοικούντες μέχρι και τον τελευταίο πολίτη. Τουτέστιν γινόμασταν θεατές του στησίματος των διοδίων χωρίς να αντιδράσουμε. Άρα λοιπόν όλοι μας ενεχόμαστε για την παράλειψή μας. Και το προλαμβάνειν είναι πολύ καλύτερο από το καταστέλειν. Δεν προλάβαμε κε Σφέτσα τα πράγματα. Τα πράγματα δημιουργήθηκαν, τα πράγματα είναι ήδη ενεργά και εμείς τρέχουμε πίσω πλέον από τα πράγματα. Το πρώτο είναι αυτό.
Το δεύτερο: Θεωρώ ότι πλέον μόνο με μία δικαστική απόφαση θα λυθεί τελεσίδικα και αμετάκλητα το ζήτημα. Και πως θα προκληθεί η απόφαση αυτή; Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρξει πολίτης που δεν πληρώσει και μετά ταύτα εκδοθεί σε βάρος του η διαταγή πληρωμής, τότε έχει το δικαίωμα να ασκήσει την ανακοπή οπότε εκεί θα κριθούν πλέον όλα τα ζητήματα για να λήξει το θέμα μία και διά παντός. Βεβαίως είναι καλοί οι αγώνες, συμμερίζομαι την αγωνία των κατοίκων μέσα σε μια εποχή κρίσεως και όχι μόνο. Θεωρώ ότι είναι άδικο το γεγονός ότι όλα τα διόδια να βαρύνουν κατά το μεγαλύτερο μέρος το νομό μας. Αυτό σημαίνει αδράνεια και αδυναμία επέμβασης στην εκτελεστική εξουσία.
Ο πρωταρχικός στόχος όπως τονίζουν οι Επιτροπές Αγώνα Ενάντια στα Διόδια είναι η πλήρης κατάργηση των διοδίων. Είναι εφικτό νομικά κάτι τέτοιο;
Θεωρώ ότι η πλήρης κατάργηση μόνο αυτοδυνάμως μπορεί να επέλθει διότι ήδη έχουν γίνει οι συμβάσεις παραχωρήσεως, αλλά οι συμβάσεις αυτές προβλέπουν και ορισμένες υποχρεώσεις της εταιρείας που θα πρέπει να αξιολογήσουμε αν έχουν τηρηθεί. Προβλέπουν τη δημιουργία παραπλεύρων οδών, προβλέπουν στο δρόμο να έχουν εκτελεστεί όλες οι εργασίες, να είναι ενεργό το δικαίωμα εισπράξεως του αντιτίμου των διοδίων και θεωρώ ότι ήδη ακόμη δεν έχουν πραγματοποιηθεί αυτές οι προϋποθέσεις. Και πάλι θέλω να πω ότι δυστυχώς είμαστε οι ουραγοί του όλου ζητήματος. Από εκεί και πέρα την ευθύνη τη φέρουμε όλοι ακέραια.
Η άποψη του υπουργείου, βουλευτών, νομάρχη και δημάρχων
Ως οφείλαμε, για το θέμα επικοινωνήσαμε με πολιτικούς φορείς που αφορά άμεσα το ζήτημα των διοδίων. Ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος, γ.γ. Συγχρηματοδοτούμενων Έργων στο υπουργείο Υποδομών αναφέρει:
Πυκνώνουν καθημερινά οι Επιτροπές Αγώνα Κατοίκων, Πολιτών και εργαζομένων Ενάντια στα Διόδια. Το βράδυ της Τετάρτης 25 Αυγούστου συστάθηκε Επιτροπή και στη Λαμία μετά την Τραγάνα και τον Μώλο. Κατά την πρώτη της συγκέντρωση έγινε γνωστό ότι θα αναθέσετε στον παραχωρησιούχο την κατασκευή του παραδρόμου στην Αγ. Τριάδα, αλλά ο εν λόγω σταθμός θα δουλέψει σε 10 μέρες. Θα συμβεί κάτι τέτοιο και με ποιο σκεπτικό, απ’ την στιγμή που η ΠΑΘΕ έχει κατασκευαστεί μέχρι την Ανθήλη και όχι μέχρι την Πελασγία;
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με Νόμο, προβλέπεται η επιβολή διοδίων σε περαιωμένα τμήματα του αυτοκινητόδρομου. Ο αυτοκινητόδρομος στο τμήμα Σκάρφεια – Α/Κ Ροδίτσας, μήκους 26,5χλμ., έχει περατωθεί και ως εκ τούτου θα λειτουργήσει ο μετωπικός σταθμός διοδίων Αγίας Τριάδας, με χρέωση για το υπόψη μήκος και μόνο.
Έγινε ακόμη γνωστό ότι το κτίριο της εταιρείας «Νέα Οδός» στην Αγ. Τριάδα κατασκευάστηκε σε περιοχή NATURA, σε απόσταση μικρότερη των 70μ. από τον σταθμό. Αν αυτό συνέβη δεν είναι παράνομο;
Σύμφωνα με έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του Υ.Π.Ε.Κ.Α. επιτρέπεται η κατασκευή σταθμών διοδίων στο υπόψη τμήμα του Μαλιακού Κόλπου.
Στη σύσκεψη μάθαμε ότι προτείνατε οι κάτοικοι του νομού να δώσουν τους αριθμούς κυκλοφορίας τους ώστε να κυκλοφορούν ελεύθερα. Πως μπορεί να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα, δεν είναι ανέφικτο;
Η ελεύθερη διέλευση των κατοίκων της περιοχής είναι τεχνικά εφικτή μετά από χορήγηση ηλεκτρονικών καρτών από τον παραχωρησιούχο.
Γιατί η κυβέρνηση δεν επαναδιαπραγματεύτηκε τις συμβάσεις όπως προεκλογικά δεσμεύτηκε;
Η σημαντική αύξηση (προσωρινά) των τραπεζικών επιτοκίων δανεισμού δεν επιτρέπει σήμερα οποιαδήποτε προεξόφληση μελλοντικών εισπράξεων χωρίς σημαντική επιβάρυνση του Δημοσίου.
Για το ζήτημα, τις απόψεις της κατέθεσε και η βουλευτής Φθιώτιδας του ΠΑΣΟΚ κ. Τ. Αντωνίου.
Κα Αντωνίου τα διόδια πυκνώνουν στη Φθιώτιδα και σιγά σιγά κυκλώνουν τη Λαμία. Τις συμβάσεις που προέβλεπαν κάτι τέτοιο τις ψηφίσατε κι εσείς. Στη συνάντηση της Τετάρτης 25 Αυγούστου στη Λαμία, στην οποία δημιουργήθηκε Επιτροπή Αγώνα Κατοίκων Ενάντια στα Διόδια οι παρευρισκόμενοι τόνισαν ότι οι βουλευτές που ψηφίσατε τις συμβάσεις δεν είστε ευπρόσδεκτοι. Συμφωνείτε ακόμη με την ψήφο σας;
Αυτό που εμείς ψηφίσαμε στη Βουλή δεν ήταν αυτά που εφαρμόζονται σήμερα με τα διόδια. Ήταν η σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα για την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων, κάτι με το οποίο το ΠΑΣΟΚ συμφωνεί και το οποίο αποτελεί κοινοτική νομοθεσία και πρακτική σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το θέμα βέβαια είναι με ποιους όρους υλοποιούνται αυτές οι συμβάσεις, γι’ αυτό και στη σχετική συζήτηση στη Βουλή οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ είχαμε εκφράσει τις επιφυλάξεις μας για τα επιμέρους ζητήματα που προκύπτουν και σήμερα δυστυχώς δικαιωνόμαστε.
Ο νόμος που ψηφίστηκε στη Βουλή είχε ως προϋποθέσεις εφαρμογής του, με βάση την κοινοτική νομοθεσία: α) την πληρωμή των διοδίων με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει ένας οδηγός, κάτι που σήμερα δεν γίνεται και β) την κατασκευή σύγχρονου, ασφαλούς και ολοκληρωμένου παράπλευρου οδικού δικτύου και εναλλακτικών διαδρομών για τις εσωτερικές μετακινήσεις στο νομό, κάτι που επίσης δεν υπάρχει.
Προσωπικά ως βουλευτής της αντιπολίτευσης είχα θέσει όλα αυτά τα ζητήματα με ερωτήσεις και ομιλίες μου στη Βουλή και μάλιστα κατά την επίσκεψη του τότε Υπουργού κ. Σουφλιά στο νομό είχα παραδώσει και σχετικό γραπτό υπόμνημα το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα. Κανείς τότε βέβαια δεν έθετε αυτά τα ζητήματα, αλλά όλοι εφησύχαζαν. Υπενθυμίζω μάλιστα ότι σε όλες αυτές τις παρεμβάσεις μου δεν είχα καμία συνδρομή από τους τοπικούς παράγοντες, νομάρχη και δημάρχους του νομού, οι οποίοι έκαναν «πλάτες» στον Υπουργό. Υπενθυμίζω επίσης ότι ο τότε Υπουργός με διαβεβαίωνε με γραπτή απάντησή του σε σχετική μου ερώτηση, ότι τα διόδια δεν πρόκειται να λειτουργήσουν πριν από την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου στο νομό. Τελικά αποδείχθηκε ότι το μόνο που ενδιέφερε τον κ. Σουφλιά ήταν η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των συγκεκριμένων εταιρειών, με αποτέλεσμα σήμερα να είμαστε όμηροι της πολιτικής του.
Τον Μάρτιο του 2010 ο σημερινός υπουργός Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας έλεγε ότι «δεσμευτήκαμε να επαναδιαπραγματευθούμε τις συμβάσεις για να μειώσουμε τα διόδια. Έχουμε ήδη προετοιμαστεί και παρότι το εγχείρημα σε αυτήν την οικονομική συγκυρία είναι δύσκολο, θα προχωρήσουμε». Γιατί λοιπόν η κυβέρνηση δεν επαναδιαπραγματεύεται τις συμβάσεις όπως προεκλογικά δεσμεύτηκε;
Αναμένουμε από την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει από τα λόγια στα έργα, γιατί από αυτά τελικά και θα κριθεί. Ως βουλευτής παραμένω αταλάντευτα στις θέσεις μου, γι’ αυτό και πήρα την πρωτοβουλία να θέσω τα ζητήματα αυτά ξανά με ερωτήσεις μου στη Βουλή και με παράστασή μου στον Υπουργό κ. Ρέππα.
Απ’ την πλευρά του ο βουλευτής ΝΔ Φθιώτιδας κ. Χ. Σταϊκούρας τόνισε:
Κε Σταϊκούρα τα διόδια πυκνώνουν στη Φθιώτιδα και σιγά σιγά κυκλώνουν τη Λαμία. Τις συμβάσεις που προέβλεπαν κάτι τέτοιο τις ψηφίσατε κι εσείς. Στη συνάντηση της Τετάρτης 25 Αυγούστου στη Λαμία, στην οποία δημιουργήθηκε Επιτροπή Αγώνα Κατοίκων Ενάντια στα Διόδια οι παρευρισκόμενοι τόνισαν ότι οι βουλευτές που ψηφίσατε τις συμβάσεις δεν είστε ευπρόσδεκτοι. Συμφωνείτε ακόμη με την ψήφο σας;
Ως βουλευτής Ν. Φθιώτιδας, σέβομαι απολύτως όλες τις απόψεις των συμπατριωτών μου. Πράγματι, ψηφίσαμε τις σχετικές συμβάσεις, στο πλαίσιο όμως της ταχύτατης ολοκλήρωσης όλων των προβλεπόμενων έργων (κύριος αυτοκινητόδρομος και όλα τα συνοδά έργα). Είναι γεγονός ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2009 η πορεία ολοκλήρωσης των έργων ήταν ταχύτατη, ενώ στη συνέχεια καρκινοβατεί. Συνεπώς υπάρχει θέμα ευθύνης στην Κυβέρνηση η οποία έχει ουσιαστικά σταματήσει κάθε δημόσια επένδυση στο Ν. Φθιώτιδας, όπως άλλωστε και σε ολόκληρη τη χώρα.
Το ΠΑΣΟΚ είχε δεσμευτεί ότι θα επαναδιαπραγματευτεί τις συμβάσεις αλλά δεν το κάνει. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης γιατί δεν πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση;
Είναι πλέον σε όλους σαφές ότι το ΠΑΣΟΚ δεν τηρεί καμμία από τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει. Θα ήταν παράδοξο να τηρήσει αυτή, που είναι μια από τις πολλές και γνωστές διακηρύξεις προθέσεων. Η Νέα Δημοκρατία, σταθερά, είναι λιτή στις διακηρύξεις προθέσεων, αλλά ουσιαστική στην πραγματοποίηση έργου. Αυτό είναι ορατό στο Ν. Φθιώτιδας. Σε κάθε περίπτωση, πιέζουμε για την ολοκλήρωση αυτού του σημαντικού έργου που πραγματοποιήσαμε στο πέταλο του Μαλιακού και το παραδώσαμε στο τελικό του στάδιο.
Τις παρακάτω ερωτήσεις καταθέσαμε προς τον νομάρχη Φθιώτιδας κ. Θ. Χειμάρα, και τους δημάρχους Λαμιέων και Μώλου κ.κ. Γ. Κοτρωνιά και Β. Τετριμίδα αντίστοιχα.
Στη συνάντηση της Τετάρτης πολλοί φορείς σας κατηγόρησαν για ολιγωρία και φραστική διαμαρτυρία. Σε λίγες μέρες ο σταθμός της Αγ. Τριάδας θα τεθεί σε λειτουργία. Προτίθεστε να βρεθείτε εκεί με τους κατοίκους προκειμένου να διαμαρτυρηθείτε;
Στις συμβάσεις προβλέπονται κι άλλα διόδια για τη Φθιώτιδα. Τι μπορεί να γίνει με τους κατοίκους του νομού προκειμένου να μην πληρώνουν το αντίτιμο; Υπενθυμίζεται ότι υπάρχουν άνθρωποι που κινούνται καθημερινά στο οδικό δίκτυο του νομού προκειμένου να πάνε στις δουλειές τους.
Α. Χειμάρας, νομάρχης Φθιώτιδας: Απαντώντας στις ανωτέρω ερωτήσεις σας, καταρχήν σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε για μια ακόμη φορά, να εκφράσω τις θέσεις μου γενικά για τα διόδια και ιδιαίτερα για τα διόδια της Αγίας Τριάδας και σας γνωρίζω τα ακόλουθα:
Είναι γνωστές οι θέσεις μου για το θέμα των διοδίων, τις οποίες κατ’ επανάληψη, έχω καταθέσει δημόσια. Σε ό,τι αφορά τα διόδια της Αγίας Τριάδας, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Φθιώτιδας το μόνο που μπορεί να προσφέρει είναι η στήριξή της στην ικανοποίηση του αιτήματος των κατοίκων της περιοχής, αφού η απόφαση παραχώρησης των διοδίων στις ιδιωτικές εταιρείες, που κυρώθηκε με το νόμο 3555/2007 από τη Βουλή, είναι δεδομένη. Όμως προβλέπει η σύμβαση «οι τοπικές μετακινήσεις από κόμβο σε κόμβο και σε συνδυασμό με το δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο γίνονται χωρίς επιβάρυνση και όχι πριν την ολοκλήρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου».
Αναφορικά με τον καταγγελτικό λόγο των φορέων που παραβρέθηκαν στη συγκέντρωση, περί μη συμμετοχής της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης στη συγκέντρωση εναντίον των διοδίων, σας γνωρίζουμε ότι καμία ειδοποίηση δεν είχε η Νομαρχία από τους φορείς. Αντίθετα σε παρόμοια συγκέντρωση στο Μώλο παραβρέθηκε ο Αντινομάρχης και Αναπληρωτής μου κ. Περικλής Καραΐσκος, ο οποίος και κατέθεσε τις νομικές του γνώσεις αλλά και την ξεκάθαρη δική μου θέση επί του θέματος.
Κλείνοντας την απάντησή μου στην ερώτησή σας είναι φανερό ότι σίγουρα, εκτός απροόπτου, θα παραβρεθούμε στη διαμαρτυρία των κατοίκων κατά την έναρξη της λειτουργίας των διοδίων.
Γνωρίζω το πρόβλημα που υπάρχει για τους κατοίκους της περιοχής και με έμφαση το επισήμανα στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα, καθώς και στον υφυπουργό κ. Μαγκριώτη με έγγραφό μου από τις 8-10-2009, τονίζοντας την ανάγκη ακύρωσης της κατασκευής του πλευρικού σταθμού διοδίων, διότι η κατασκευή θεωρείται αυθαίρετη και παράνομη, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να καταβάλλουν αντίτιμο διοδίων «για να βγουν έξω απ’ την πόρτα τους και να είναι αποκλεισμένοι συγκοινωνιακά με τα γύρω δημοτικά διαμερίσματα».
Το μόνο συνεπώς που απομένει, είναι η κατάθεση αγωγών εναντίον των εταιρειών που παραβιάζουν τη σύμβαση ή εναντίον του Δημοσίου για την τροποποίηση ή διόρθωση της κυρωθείσας σύμβασης, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των κατοίκων των περιοχών μας.
Γιώργος Κοτρωνιάς, δήμαρχος Λαμίας: Η θέση του δημάρχου σε τέτοια σοβαρά ζητήματα δεν φτάνει να εκφράζεται με κινήσεις διαμαρτυρίας, αλλά θα πρέπει να δείχνει δρόμους και πρακτικές επίλυσης προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Επειδή εύκολα ξεχνάμε εδώ στον τόπο μας, επιτρέψτε μου να αναφερθώ στην επιτυχημένη αντιμετώπιση ενός πιο σοβαρού θέματος, εκείνου της ζεύξης του Μαλιακού. Θυμίζω λοιπόν ότι παρά τους δικαστικούς αγώνες η ζεύξη προχωρούσε μέχρις ότου την αντιμετωπίσαμε με οικονομικά και περιβαλλοντικά επιχειρήματα και καταφέραμε να ματαιώσουμε την υποθαλάσσια ζεύξη και να κατασκευαστεί το πέταλο του Μαλιακού.
Έτσι λοιπόν και στην υπόθεση των διοδίων πρέπει πρώτα απ’ όλα να δούμε ποια είναι τα επιχειρήματά μας απέναντι σε μία κρατική συμφωνία:
1. Εμείς καλούμαστε σήμερα να πληρώνουμε όχι για τη συντήρηση του κομματιού από το οποίο διερχόμαστε όπως πριν, αλλά για την κατασκευή της Ε65 ή της Ιονίας Οδού από τις οποίες μπορεί να μην διέλθουμε ποτέ.
2. Πρέπει να ελεγχθεί αν τηρείται η αναλογικότητα μεταξύ διανυόμενου μήκους και ύψους πληρωμής.
3. Η έλλειψη δικτύου παραδρόμων συνηγορεί υπέρ της αναστολής λειτουργίας των διοδίων.
4. Ίσως δεν είναι γνωστό ότι μετά από τέσσερα χρόνια λειτουργίας των διοδίων το 80% των εσόδων τους «πηγαίνουν» στο ελληνικό Δημόσιο και το 20% στις ιδιωτικές εταιρείες, που σημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί η ίδια να διαχειριστεί το ζήτημα εφόσον έχει τη σχετική πολιτική βούληση και να απαλλάξει ή να μειώσει το τέλος των διοδίων για τους κατοίκους της περιοχής.
Με αυτούς τους προβληματισμούς και μετά από συζήτηση του θέματος στο δημοτικό συμβούλιο ορίσαμε δύο εκπροσώπους δημοτικούς συμβούλους, οι οποίοι παρέστησαν στη συγκέντρωση και οι οποίοι θα ενημερώσουν το Δ.Σ. για περαιτέρω ενέργειες οι οποίες μπορεί να είναι από διεκδίκηση αναστολής λειτουργίας μέχρι απαλλαγή των καθημερινά διερχόμενων. Σε κάθε δε περίπτωση την τήρηση της αναλογικότητας και τη σταδιακή μείωση της τιμής κάθε χρόνο.
Όλες αυτές οι οποίες είναι πρώτες σκέψεις θα συζητηθούν και θα διεκδικηθούν μαζί με τους υπόλοιπους φορείς με όποιους τρόπους κριθούν προσφορότεροι για να έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε προς όφελος της τοπικής οικονομίας και της τοπικής κοινωνίας.
Βαγγέλης Τετριμίδας, δήμαρχος Μώλου: Σε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών κ. Λαμπρόπουλο αποφασίστηκε ότι άμεσα θα αρχίσει η κατασκευή του παράδρομου. Βέβαια σε περίπτωση που θα τεθούν σε λειτουργία χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι παράδρομοι και άλλα τεχνικά έργα θα είμαστε όλοι μαζί στη διαμαρτυρία.
Αποφασίσαμε επίσης στη συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών κ. Λαμπρόπουλο να παραχωρηθεί κάρτα ελεύθερης προσέλευσης σε όλους τους κατοίκους.
Βέβαια σε επικοινωνία ήρθαμε και με τη «Νέα Οδό», την εταιρεία που κατασκεύασε τα μετωπικά διόδια στην Αγία Τριάδα, προκειμένου να τις θέσουμε ερωτήσεις και να έχουμε την άποψή της για το ζήτημα ως άμεσα ενδιαφερόμενο. Η απάντηση ήταν ότι ο υπεύθυνος για το σταθμό βρίσκεται… σε διακοπές.
Μείωση των διοδίων από το 2012;
«Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι μπορεί να αρχίσει η μείωση των διοδίων από το 2012» αναφέρει σε άρθρο του με τίτλο «Η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και τα διόδια» στο «Βήμα» ο πρώην αρμόδιος υπουργός κ. Γιώργος Σουφλιάς. Παράλληλα τονίζει πως «για την προεξόφληση (προείσπραξη) των εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια, την αποπειραθήκαμε και εμείς και το αποτέλεσμα ήταν να ζητούν οι τράπεζες επιτόκια διπλάσια από αυτά που δανείζεται το Δημόσιο, πράγμα απολύτως ασύμφορο. Αν η κυβέρνηση έχει στο μυαλό της κάποιον άλλον (μαγικό) τρόπο, ας τον αποκαλύψει και ας τον εφαρμόσει. Και φυσικά η μείωση αυτή θα πρέπει να γίνει σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους».
Ακόμη ο κ. Σουφλιάς τονίζει ότι στα τεύχη δημοπράτησης περιλαμβάνονται με λεπτομέρεια και ακρίβεια σε ποια σημεία μπορεί ο παραχωρησιούχος να εγκαταστήσει σταθμούς διοδίων, οι τιμές των διοδίων και οι αυξήσεις τους, οι οποίες γίνονται σε σαφείς ημερομηνίες (που εξαρτώνται από την κατασκευή συγκεκριμένων εργασιών) και ορίζεται ότι μετά τις σταδιακές αυξήσεις το τελικό μέγιστο ύψος των διοδίων ανά χιλιόμετρο δεν μπορεί να ξεπερνά τα 0,04 ευρώ σε τιμές 2003 (εξαιρούνται οι σήραγγες των Τεμπών).
«Η επιλογή της χρέωσης των 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο είχε γίνει το 2003 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και κατόπιν μελέτης τη διατηρήσαμε και εμείς. Στους μετωπικούς σταθμούς διοδίων ο χρήστης του αυτοκινητοδρόμου πληρώνει διόδια που αντιστοιχούν σε τόσα χιλιόμετρα όσα είναι το άθροισμα της μισής απόστασης από τον προηγούμενο σταθμό και της μισής απόστασης από τον επόμενο σταθμό. Όσο πυκνότερα είναι τα μετωπικά διόδια τόσο πιο δίκαιο είναι το σύστημα- αλλά δυσκολεύεται η διαδρομή. Με την εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων που προβλέπουν οι συμβάσεις ο χρήστης θα επιβαρύνεται ακριβώς βάσει της διανυόμενης διαδρομής» υπογραμμίζει ακόμη στο άρθρο του ο κ. Σουφλιάς.
«Για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τους αυτοκινητοδρόμους και να πληρώσουν διόδια υπάρχουν και πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές. Πάντως είναι άλλο εναλλακτική διαδρομή και άλλο παράπλευρο δίκτυο, η κατασκευή του οποίου είναι υποχρεωτική από τις συμβάσεις παραχώρησης για την εξυπηρέτηση των παροδίων ιδιοκτησιών», αναφέρει σε άλλο σημείο.
Για το ίδιο θέμα ο σημερινός υπουργός Υποδομών κ. Μ. Ρέππας στα μέσα Μαρτίου 2010 με δηλώσεις του διαβεβαίωνε: «Το ΠΑΣΟΚ άσκησε αυστηρή κριτική στο θέμα των διοδίων και στα αμφίσημα σημεία των συμβάσεων. Γι' αυτό δεσμευτήκαμε να επαναδιαπραγματευθούμε τις συμβάσεις για να μειώσουμε τα διόδια. Έχουμε ήδη προετοιμαστεί και παρότι το εγχείρημα σε αυτήν την οικονομική συγκυρία είναι δύσκολο, θα προχωρήσουμε». Ίδωμεν…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου